Artikelen

FAQ

Wat zijn de richtlijnen voor openbare geweldpleging?

Richtlijnen van openbare geweldpleging

Openbare geweldpleging, ook wel bekend als “openlijk geweld”, is een strafbaar feit onder het Nederlandse strafrecht. Het wordt geregeld in artikel 141 van het Wetboek van Strafrecht. Dit artikel stelt dat het verboden is om in vereniging (samen met anderen) geweld te plegen tegen personen of goederen in de openbare ruimte. Hier zijn enkele belangrijke richtlijnen en aspecten met betrekking tot openbare geweldpleging:

Definities en Elementen

  • In vereniging: Het geweld moet worden gepleegd door twee of meer personen gezamenlijk. Individueel geweld valt hier niet onder.
  • Geweld: Het geweld kan zowel fysiek als psychisch zijn en moet gericht zijn tegen personen of goederen.
  • Openbaar: Het geweld moet plaatsvinden in de openbare ruimte of een andere voor het publiek toegankelijke plaats.

Strafmaat

  • De straf voor openbare geweldpleging kan variëren afhankelijk van de ernst van het geweld en eventuele bijkomende omstandigheden, zoals het gebruik van wapens of het veroorzaken van letsel.

  • De maximale gevangenisstraf kan oplopen tot vier jaar. Daarnaast kunnen er boetes worden opgelegd en kan er schadevergoeding worden geëist door de slachtoffers.

Verzwarende Omstandigheden

De wet voorziet in zwaardere straffen als er sprake is van bepaalde verzwarende omstandigheden, zoals:

  • Het gebruik van wapens.
  • Het veroorzaken van zwaar lichamelijk letsel of de dood van een persoon.
  • Het geweld is gepleegd tegen personen in openbare dienst, zoals politieagenten of hulpverleners.

Procedure

  • Een aangifte van openbare geweldpleging kan leiden tot een strafrechtelijk onderzoek door de politie en een eventuele vervolging door het Openbaar Ministerie.
  • Verdachten hebben recht op juridische bijstand en een eerlijk proces, waarbij zij onschuldig worden geacht totdat schuld is bewezen.

Het is belangrijk om bij verdenking van betrokkenheid bij openbare geweldpleging onmiddellijk juridisch advies in te winnen om goed geïnformeerd te zijn over de rechten en plichten.

FAQ

Welke richtlijnen volgt het OM bij het opleggen van straffen?

Welke richtlijnen houdt het OM aan bij het opleggen van een strafbaar?

Het Openbaar Ministerie (OM) in Nederland volgt verschillende richtlijnen en beleidsregels bij het beslissen over de vervolging en het opleggen van straffen. Deze richtlijnen zijn bedoeld om een consistente en rechtvaardige behandeling van strafbare feiten te waarborgen. Hieronder volgen enkele belangrijke aspecten die het OM in overweging neemt:

1. Wetgeving

Het OM is gebonden aan de Nederlandse wetgeving, waaronder het Wetboek van Strafrecht en het Wetboek van Strafvordering. Deze wetten bevatten de basisregels voor wat strafbaar is en welke straffen mogelijk zijn.

2. Aanwijzingen van het College van procureurs-generaal

Het College van procureurs-generaal geeft aanwijzingen die het OM moet volgen. Deze aanwijzingen bevatten gedetailleerde richtlijnen over hoe bepaalde soorten zaken moeten worden behandeld. Ze zijn bedoeld om een uniforme toepassing van het strafrecht te bevorderen.

3. Richtlijnen voor strafvordering

Het OM heeft specifieke richtlijnen voor strafvordering opgesteld die betrekking hebben op verschillende soorten delicten, zoals verkeersdelicten, geweldsdelicten, en economische criminaliteit. Deze richtlijnen geven aan welke straffen passend worden geacht voor bepaalde overtredingen en misdrijven.

4. Zwaarte van het delict

Bij het bepalen van de strafmaat houdt het OM rekening met de ernst van het delict, de omstandigheden waaronder het is gepleegd, en de gevolgen voor het slachtoffer. Ernstige misdrijven zoals geweldpleging en ernstige fraude zullen doorgaans zwaarder worden bestraft dan minder ernstige overtredingen.

5. Persoonlijke omstandigheden van de verdachte

Het OM houdt ook rekening met de persoonlijke omstandigheden van de verdachte, zoals eerdere veroordelingen, leeftijd, en sociale omstandigheden. Dit kan invloed hebben op de beslissing om te vervolgen en op de hoogte van de straf.

6. Slachtofferbelangen

Het OM neemt de belangen van het slachtoffer in overweging, zoals de behoefte aan genoegdoening en herstel. Slachtoffers hebben onder bepaalde omstandigheden ook inspraak in het strafproces.

7. Opportuniteitsbeginsel

Het OM maakt gebruik van het opportuniteitsbeginsel, wat betekent dat het OM kan beslissen om niet te vervolgen als dat in het algemeen belang is. Dit kan bijvoorbeeld het geval zijn als vervolging niet proportioneel is of als er andere manieren zijn om het conflict op te lossen.

Door deze richtlijnen en overwegingen te volgen, streeft het OM naar een eerlijke en consistente toepassing van het strafrecht.

FAQ

Wat betekent strafverzwarend bij voetbalgeweld?

Straf bij voetbalgeweld openbare geweldpleging wordt strafverzwarend berekend. Wat betekent dit?

Wanneer in juridische context gesproken wordt over dat “straf bij voetbalgeweld openbare geweldpleging strafverzwarend wordt berekend,” betekent dit dat de straf voor dit specifieke delict zwaarder kan uitvallen dan voor vergelijkbare delicten zonder het aspect van voetbalgeweld.

Wat houdt dit in?

  • Strafverzwarende omstandigheden: In de strafrechtelijke praktijk zijn er bepaalde omstandigheden die een delict ernstiger maken, wat kan leiden tot zwaardere straffen. Bij voetbalgeweld gaat het vaak om openlijke geweldpleging tijdens of rondom voetbalwedstrijden. Dit wordt als ernstiger gezien vanwege de mogelijke impact op de openbare orde en veiligheid.

  • Openbare geweldpleging: Dit verwijst naar het gebruik van geweld in een publieke ruimte, waarbij meerdere personen betrokken zijn. Dit kan bijvoorbeeld vechtpartijen in of rondom een voetbalstadion betreffen.

  • Juridische gevolgen: De rechter kan bij het opleggen van een straf rekening houden met het feit dat het geweld plaatsvond in de context van een voetbalwedstrijd, en kan daardoor een hogere straf opleggen dan normaal het geval zou zijn bij geweldpleging.

  • Samenvattend betekent dit dat de jurisprudentie en wetgeving rondom openbare geweldpleging bij voetbalwedstrijden voorziet in hogere straffen vanwege de specifieke omstandigheden waarin het geweld plaatsvindt.

    FAQ

    Kan ik worden aangehouden voor poging zware mishandeling?

    Juridische Beoordeling van de Situatie

    Op basis van de beschrijving van de situatie waarin je wordt geraakt door een brandende fakkel en deze in een reflex weggooit terwijl je ervoor zorgt dat er geen mensen worden geraakt, kan er een juridische beoordeling worden gemaakt.

    Elementen van Poging Zware Mishandeling

    • Opzet (willens en wetens handelen)
    • Handeling gericht op het toebrengen van zwaar lichamelijk letsel
    • Geen rechtvaardigingsgrond (bijv. noodweer)

    In jouw geval lijkt het erop dat er geen sprake is van opzet om iemand zwaar lichamelijk letsel toe te brengen. Je handelde in een reflex als reactie op een gevaarlijke situatie die je niet zelf hebt veroorzaakt.

    Noodweer

    Daarnaast kan er mogelijk sprake zijn van noodweer, een rechtvaardigingsgrond waarbij je handelt ter verdediging van jezelf of anderen tegen een ogenblikkelijke, wederrechtelijke aanranding. Het feit dat je hebt gekeken waar je de fakkel weggooit om ervoor te zorgen dat niemand wordt geraakt, kan als een zorgvuldige handeling worden gezien.

    Conclusie

    Op basis van de gegeven informatie lijkt het onwaarschijnlijk dat je voor poging zware mishandeling zou worden aangehouden. Er is geen opzet om iemand te verwonden, en je handeling kan worden gerechtvaardigd als noodweer.

    Het is echter altijd raadzaam om juridisch advies in te winnen bij een gespecialiseerde advocaat om de specifieke details van je situatie te bespreken en een definitieve beoordeling te krijgen.

    FAQ

    Kan ik verdacht worden van zware mishandeling door reflex?

    Kan ik worden verdacht van poging tot zware mishandeling?

    Analyse van de situatie

    Op basis van de gegeven situatie kan het incident juridisch worden beoordeeld vanuit meerdere perspectieven. De kernvraag is of het teruggooien van de brandende fakkel kan worden gezien als poging tot zware mishandeling. Hier volgen enkele belangrijke juridische overwegingen:

    1. Noodweer

  • Noodweer is een juridische rechtvaardigingsgrond waarbij een persoon niet strafbaar is indien hij een strafbaar feit pleegt ter verdediging van zichzelf of een ander tegen een ogenblikkelijke en wederrechtelijke aanranding.

  • In jouw situatie kan worden betoogd dat het teruggooien van de brandende fakkel een reflexmatige handeling was in een poging om jezelf te verdedigen tegen een plotselinge en directe bedreiging.

  • 2. Proportionaliteit en Subsidiariteit

  • De handeling moet proportioneel zijn ten opzichte van de dreiging en er mag geen minder ingrijpende manier zijn om jezelf te verdedigen.

  • Als de teruggooi van de fakkel niet proportioneel is of als er een minder gevaarlijke manier was om jezelf te beschermen, kan het beroep op noodweer worden afgewezen.

  • 3. Opzet

  • Voor poging tot zware mishandeling moet er sprake zijn van opzet of voorwaardelijk opzet (bewuste aanvaarding van een aanmerkelijke kans).

  • Als jouw handeling puur reflexmatig was en er geen opzet aanwezig was om iemand te verwonden, kan dit een belangrijke factor zijn in jouw verdediging.

  • Conclusie

    Of je daadwerkelijk wordt verdacht van poging tot zware mishandeling hangt af van een gedetailleerde analyse van de specifieke feiten en omstandigheden, met inbegrip van de intentie, de proportionaliteit van je reactie, en de onmiddellijke dreiging die je ervoer. Het is raadzaam om juridisch advies in te winnen bij een strafrechtadvocaat die je kan helpen om je situatie beter te beoordelen en je verdediging te plannen.

    FAQ

    Wat houdt ‘begin van de uitvoering’ in bij zware mishandeling?

    Wat betekent ‘begin van de uitvoering’ bij poging tot zware mishandeling?

    In het Nederlandse strafrecht is een poging tot een misdrijf strafbaar gesteld onder artikel 45 van het Wetboek van Strafrecht. Voor een poging is vereist dat er sprake is van een ‘begin van de uitvoering’. Dit houdt in dat de dader handelingen moet hebben verricht die naar hun uiterlijke verschijningsvorm moeten worden beschouwd als te zijn gericht op de voltooiing van het voorgenomen misdrijf.

    Criteria voor ‘begin van de uitvoering’

    • Objectief waarneembare handelingen: De handelingen moeten objectief waarneembaar zijn en naar hun aard gericht op de voltooiing van het misdrijf.
    • Concrete gedragingen: Er moet sprake zijn van concrete gedragingen die een directe samenhang vertonen met het beoogde misdrijf.
    • Gevaarzetting: De handelingen moeten feitelijk een begin van realisering van het misdrijf inhouden, waardoor er een reëel gevaar ontstaat dat het misdrijf ook daadwerkelijk zal worden voltooid.

    Bij poging tot zware mishandeling zou dit bijvoorbeeld kunnen betekenen dat de dader een wapen heeft gepakt en gericht heeft op het slachtoffer, of een ander middel heeft gebruikt waarmee hij direct zou kunnen overgaan tot zware mishandeling. De handelingen moeten dus een zodanige fase hebben bereikt dat het misdrijf bijna wordt voltooid, maar door omstandigheden buiten de wil van de dader om niet wordt voltooid.

    Jurisprudentie

    De interpretatie van wat precies een ‘begin van de uitvoering’ inhoudt, is mede afhankelijk van de feiten en omstandigheden van het specifieke geval en de jurisprudentie. Rechters beoordelen per geval of er voldoende handelingen zijn verricht om te spreken van een begin van de uitvoering.

    Samenvattend betekent ‘begin van de uitvoering’ bij poging tot zware mishandeling dat de dader handelingen moet hebben verricht die direct en concreet gericht zijn op het plegen van zware mishandeling, waardoor een reëel gevaar voor de voltooiing van het misdrijf ontstaat.

    1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 141 142 143 144 145 146 147 148 149 150 151 152 153 154 155 156 157 158 159 160 161 162 163 164 165 166 167 168 169 170 171 172 173 174 175 176 177 178 179 180 181 182 183 184 185 186 187 188 189 190 191 192 193 194 195 196 197 198 199 200 201 202 203 204 205 206 207 208 209 210 211 212 213 214 215 216 217 218 219 220 221 222 223 224 225 226 227 228 229 230 231 232 233 234 235 236 237 238 239 240 241 242 243 244 245 246 247 248 249 250 251 252 253 254 255 256 257 258 259 260 261 262 263 264 265 266 267 268 269 270 271 272 273 274 275 276 277 278 279 280 281 282 283 284 285 286 287 288 289 290 291 292 293 294 295 296 297 298 299 300 301 302 303 304 305 306 307 308 309 310 311 312 313 314 315 316 317 318 319 320 321 322 323 324 325 326 327 328 329 330 331 332 333 334 335 336 337 338 339 340 341 342 343 344 345 346 347 348 349 350 351 352 353 354 355 356 357 358 359 360 361 362 363 364 365 366 367 368 369 370 371 372 373 374 375 376 377 378 379 380 381 382 383 384 385 386 387 388 389 390 391 392 393 394 395 396 397 398 399 400 401 402 403 404 405 406 407 408 409 410 411 412 413 414 415 416 417 418 419 420 421 422 423 424 425 426 427 428 429 430 431 432 433 434 435 436 437 438 439 440 441 442 443 444 445 446 447 448 449 450 451 452 453 454 455 456 457 458 459 460 461 462 463 464 465 466 467 468 469 470 471 472 473 474 475 476 477 478 479 480 481 482 483 484 485 486 487 488 489 490 491 492 493 494 495 496 497 498 499 500 501 502 503 504 505 506 507 508 509 510 511 512 513 514 515 516 517 518 519 520 521 522 523 524 525 526 527 528 529 530 531 532 533 534 535 536 537 538 539 540 541 542 543 544 545 546 547 548 549 550 551 552 553 554 555 556 557 558 559 560 561 562 563 564 565 566 567 568 569 570 571 572 573 574 575 576 577 578

    Ontvang direct hulp

    U wordt vandaag gratis en vrijblijvend teruggebeld door een ervaren strafrechtadvocaat.


    Vragen?

    Onze experts helpen bij al uw vragen

    088 181 0349
    • Binnen 24 uur.
    • Gratis en vrijblijvend.
    • Specialist uit uw regio.
    • Expertise in bemiddeling van gespecialiseerde pro deo advocaten.
    • Toegankelijke juridische bijstand voor cliënten met beperkte financiële middelen.
    • Gegarandeerde kwaliteit en tevredenheid door zorgvuldige selectie en matching van advocaten.
    logo

    Neem direct contact op

    Contactformulier 088 181 0349